Icon24
  • Funkcjonalności
    • Wszystkie funkcjonalności
      • Funkcjonalności
    • System do zarządzania kancelarią prawną
      • Zarządzanie kancelarią prawną
    • Obsługa Procesów Sprzedażowych
      • Moduł Sprzedaż
    • Zarządzanie Zadaniami
      • Zarządzanie zadaniami w firmie
      • Program pomagający zarządzać projektami w firmie
    • Zarządzanie Czasem
      • Program do rejestracji czasu pracy
    • Zarządzanie zasobami
      • Program do obsługi serwisu
      • Moduł Zarządzanie zasobami
    • Dokumenty
      • Program do elektronicznego procesowania dokumentów
    • Dodatkowo
      • IconSmart™ – aplikacja na urządzenia mobilne
  • Korzyści
    • Wdrożenie
  • Baza wiedzy
  • Cennik
  • Kontakt
    • Twórcy
  • UMÓW PREZENTACJĘ
  • Menu Menu

Zarządzanie kryzysem w MŚP – czy i jak da się go uniknąć

autor: Dominika Led

Kryzysy zdarzają się wszędzie i nierzadko po ich pokonaniu pozwalają przenieść dany obszar na nowy, lepszy poziom. Tak również jest z prowadzeniem firmy. Przykłady kryzysów w firmach można mnożyć. Niezależnie od branży są nieodłącznym elementem funkcjonowania na rynku. Ich źródłem mogą być zarówno pojawiające się niespodziewanie sytuacje, jak również mogą być nieprzewidzianym pokłosiem zaplanowanych wcześniej działań. Rozstrzyganie kryzysów nierzadko kończy się porażką, przede wszystkim ze względu na impulsywne podejście – chęć szybkiego rozwiązania sprawy bez racjonalnej analizy sytuacji. Niezależnie od źródła trudności lepszym rozwiązaniem wydaje się dokładna analiza sytuacji, dotarcie do sedna problemu i wdrożenie przemyślanych działań, które pozwolą uporać się z kłopotem minimalizując przy tym jego negatywne skutki. Jednak należy pamiętać, że jak zostało wspomniane, dobrze jest mieć co analizować…

Słaba rentowność firmy

Jednym z nagminnych problemów firm jest brak rentowności. Według analiz przeprowadzonych przez Business Insider ponad 80% firm upada ze względu na niewłaściwe zarządzanie finansami lub problemy z płynnością finansową. Brak środków na wypłaty wynagrodzeń i regulację wszelkich opłat związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, czyli generowanie wyższych kosztów niż wynoszą realne zyski, sprawia, że firmy próbują zaciągać nowe kredyty czy pożyczki, a to najprostsza droga do tego, by wpaść w spiralę zadłużenia. Z czego wynikają problemy z rentownością i czy przedsiębiorca może się na nie przygotować? 

Wyróżnia się kilka wskaźników rentowności i w zależności od analizowanej branży ich wartości referencyjne będą się zmieniać. W skrócie można określić, że rentowne przedsiębiorstwo osiąga większe zyski niż wynoszą koszty jego prowadzenia. To, o czym należy pamiętać, aby rozpocząć analizowanie rentowności firmy, to rzetelne i skrupulatne zarządzanie zasobami firmy. Dobrze jest wziąć pod uwagę, czy jesteśmy świadomi zysku osiągniętego ze sprzedaży produktów i usług. Jakie cechy mają na nią wpływ? Między innymi ilość sprzedawanych produktów i koszty ich wytwarzania oraz podjęta przez nas strategia cenowa. Następnie przeanalizować opłacalność wykonywanych przez nas działań – wszystkich kosztów związanych z prowadzeniem projektów – produkcją, marketingiem, kadrami i innymi obszarami działalności. Może okazać się, że wiele z analizowanych obszarów generuje więcej strat, niż zysków, dlatego następny krok to wprowadzenie odpowiednich działań naprawczych. Dotarcie do wymienionych wyżej informacji może się okazać karkołomnym przedsięwzięciem, dlatego warto zastanowić się nad ich skrupulatnym gromadzeniem. 

Zaburzona komunikacja wewnętrzna 

Firmę tworzą współpracujący z sobą ludzie. Dlatego zgrany i dobrze funkcjonujący zespół, który efektywnie przekazuje informacje, błyskawicznie pokonuje przeszkody i skutecznie realizuje wyznaczone zadania. Aby zespół działał sprawnie niezbędne jest transparentne środowisko umożliwiające przepływ wiedzy i informacji. Problemy komunikacyjne w firmie często wynikają z nieprawidłowego podziału zadań lub nie klarownie określonego procesu, który trzeba przejść aby osiągnąć spodziewany cel. Ta czynność często kończy się pominięciem istotnych etapów lub wręcz dublowaniem działań. Często ma na to wpływ również nie określona struktura zastępstw, czy wreszcie braku środowiska umożliwiającego klarowny obieg ważnych dla firmy dokumentów. W obliczu wymienionych triggerów warto zastanowić się nad narzędziami, które nie tylko ułatwią przepływ pracy (work-flow), ale również będą stanowiły bazę wiedzy o podejmowanych działaniach.  

Kryzysy w firmie są nieodzownym elementem jej funkcjonowania. Jednak można zaoszczędzić sobie wielu kłopotów i czasu podejmując często drobne działania, które mogą zaowocować chociażby wiedzą na temat przyczyny danego kryzysu. Gromadzenie danych o Twoim biznesie nie powinno być jedynie prawnym obowiązkiem, ale gwarancją jego funkcjonowania. Warto pamiętać, że z każdej kryzysowej sytuacji należy wyciągnąć stosowne wnioski. Pozwoli to zapobiec powstaniu podobnych problemów w przyszłości. 

Udostępnij
  • Udostępnij Facebook
  • Udostępnij X
  • Udostępnij LinkedIn
  • Wyślij e-mail

Poznaj system Icon24™ – umów prezentację



    Przeczytaj również

    • Zarządzanie kryzysem w MŚP
    • Rozliczanie czasu pracy
    • Firma w kryzysie
    • Czy warto przenieść obsługę firmy serwisowej do Internetu?
    • Obsługa zgłoszeń klientów w systemie Icon24™

    Icon24

    Właściciel marki:
    Iconity Sp. z o. o.
    kontakt@icon24.pl.

    Socialmedia

    • Linkedin
    • Facebook

    Regulaminy

    • Regulamin korzystania z Icon24™
    • Polityka prywatności
    • RODO
    Stworzone z pasją przez Iconity Sp. z o. o.
    - powered by Enfold WordPress Theme
    Link to: Rozliczanie czasu pracy Link to: Rozliczanie czasu pracy Rozliczanie czasu pracy
    Scroll to top Scroll to top Scroll to top

    Nasza strona używa plików cookies. Klikając OK akceptujesz Politykę Prywatności

    OK

    Cookie and Privacy Settings



    How we use cookies

    We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

    Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

    Essential Website Cookies

    These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

    Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refusing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

    We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

    We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

    Other external services

    We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

    Google Webfont Settings:

    Google Map Settings:

    Google reCaptcha Settings:

    Vimeo and Youtube video embeds:

    Privacy Policy

    You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

    Polityka prywatności
    Accept settingsHide notification only