Zarządzanie kryzysem w MŚP – czy i jak da się go uniknąć
autor: Dominika Led
Kryzysy zdarzają się wszędzie i nierzadko po ich pokonaniu pozwalają przenieść dany obszar na nowy, lepszy poziom. Tak również jest z prowadzeniem firmy. Przykłady kryzysów w firmach można mnożyć. Niezależnie od branży są nieodłącznym elementem funkcjonowania na rynku. Ich źródłem mogą być zarówno pojawiające się niespodziewanie sytuacje, jak również mogą być nieprzewidzianym pokłosiem zaplanowanych wcześniej działań. Rozstrzyganie kryzysów nierzadko kończy się porażką, przede wszystkim ze względu na impulsywne podejście – chęć szybkiego rozwiązania sprawy bez racjonalnej analizy sytuacji. Niezależnie od źródła trudności lepszym rozwiązaniem wydaje się dokładna analiza sytuacji, dotarcie do sedna problemu i wdrożenie przemyślanych działań, które pozwolą uporać się z kłopotem minimalizując przy tym jego negatywne skutki. Jednak należy pamiętać, że jak zostało wspomniane, dobrze jest mieć co analizować…
Słaba rentowność firmy
Jednym z nagminnych problemów firm jest brak rentowności. Według analiz przeprowadzonych przez Business Insider ponad 80% firm upada ze względu na niewłaściwe zarządzanie finansami lub problemy z płynnością finansową. Brak środków na wypłaty wynagrodzeń i regulację wszelkich opłat związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, czyli generowanie wyższych kosztów niż wynoszą realne zyski, sprawia, że firmy próbują zaciągać nowe kredyty czy pożyczki, a to najprostsza droga do tego, by wpaść w spiralę zadłużenia. Z czego wynikają problemy z rentownością i czy przedsiębiorca może się na nie przygotować?
Wyróżnia się kilka wskaźników rentowności i w zależności od analizowanej branży ich wartości referencyjne będą się zmieniać. W skrócie można określić, że rentowne przedsiębiorstwo osiąga większe zyski niż wynoszą koszty jego prowadzenia. To, o czym należy pamiętać, aby rozpocząć analizowanie rentowności firmy, to rzetelne i skrupulatne zarządzanie zasobami firmy. Dobrze jest wziąć pod uwagę, czy jesteśmy świadomi zysku osiągniętego ze sprzedaży produktów i usług. Jakie cechy mają na nią wpływ? Między innymi ilość sprzedawanych produktów i koszty ich wytwarzania oraz podjęta przez nas strategia cenowa. Następnie przeanalizować opłacalność wykonywanych przez nas działań – wszystkich kosztów związanych z prowadzeniem projektów – produkcją, marketingiem, kadrami i innymi obszarami działalności. Może okazać się, że wiele z analizowanych obszarów generuje więcej strat, niż zysków, dlatego następny krok to wprowadzenie odpowiednich działań naprawczych. Dotarcie do wymienionych wyżej informacji może się okazać karkołomnym przedsięwzięciem, dlatego warto zastanowić się nad ich skrupulatnym gromadzeniem.
Zaburzona komunikacja wewnętrzna
Firmę tworzą współpracujący z sobą ludzie. Dlatego zgrany i dobrze funkcjonujący zespół, który efektywnie przekazuje informacje, błyskawicznie pokonuje przeszkody i skutecznie realizuje wyznaczone zadania. Aby zespół działał sprawnie niezbędne jest transparentne środowisko umożliwiające przepływ wiedzy i informacji. Problemy komunikacyjne w firmie często wynikają z nieprawidłowego podziału zadań lub nie klarownie określonego procesu, który trzeba przejść aby osiągnąć spodziewany cel. Ta czynność często kończy się pominięciem istotnych etapów lub wręcz dublowaniem działań. Często ma na to wpływ również nie określona struktura zastępstw, czy wreszcie braku środowiska umożliwiającego klarowny obieg ważnych dla firmy dokumentów. W obliczu wymienionych triggerów warto zastanowić się nad narzędziami, które nie tylko ułatwią przepływ pracy (work-flow), ale również będą stanowiły bazę wiedzy o podejmowanych działaniach.
Kryzysy w firmie są nieodzownym elementem jej funkcjonowania. Jednak można zaoszczędzić sobie wielu kłopotów i czasu podejmując często drobne działania, które mogą zaowocować chociażby wiedzą na temat przyczyny danego kryzysu. Gromadzenie danych o Twoim biznesie nie powinno być jedynie prawnym obowiązkiem, ale gwarancją jego funkcjonowania. Warto pamiętać, że z każdej kryzysowej sytuacji należy wyciągnąć stosowne wnioski. Pozwoli to zapobiec powstaniu podobnych problemów w przyszłości.
Właściciel marki:
Iconity Sp. z o. o.
kontakt@icon24.pl.