Zwiększ sprzedaż uszczelniając lejek sprzedażowy z Icon24™
autor: Kamil Michno
Zastanawiasz się jak zwiększyć sprzedaż w czasach, gdy obowiązują przepisy RODO, nie chcesz zwiększać budżetu na reklamę lub po prostu musisz ograniczyć swoją normalną działalność poprzez pandemię? To jest możliwe za pomocą prostego działania, wystarczy, że uszczkniesz swój lejek sprzedażowy.
Lejek sprzedaży co to jest?
Lejek sprzedaży to nic innego jak opisanie dokładnej ścieżki jaką podąża klient od momentu wystąpienia potrzeby zakupu do jego finalizacji. W anglojęzycznych materiałach metoda lejka jest nazywana Customer Journey Map. Metoda lejka sprzedaży pozwala zaplanować to w jaki sposób klient ma styczność z marką i materiałami reklamowymi. Przykładowo jego droga może zacząć się od poszukiwania konkretnego rozwiązania. W tym miejscu może trafić na stronę internetową twojej firmy, profil w social mediach lub katalog.
Metoda lejka – jak jej używać?
Lejek sprzedaży powinien określić dokładnie z jaką informacją na tym etapie powinien się spotkać oraz w jaki sposób powinien przejść do następnego etapu zaplanowanego w lejku sprzedażowym.
Np.
Klient prowadzi firmę, został zmuszony do pracy w trybie zdalnym i poszukuje narzędzia do organizowania i planowania pracy. Nie wie jaki to powinien być produkt, ale ma swoje wytyczne, chce żeby był dostępny online,był prosty w obsłudze i pozwalał na łatwe kontrolowanie realizacji zadań. W wyszukiwarce szuka rozwiązania pod hasłem: „jak zorganizować pracę zdalną w firmie”. Twój lejek sprzedaży powinien określić gdzie klient powinien się skierować. Powiedzmy, że napisałeś na ten temat artykuł na swoim blogu i tam klient powinien trafić.
Jeżeli klient już jest na Twoim blogu, metoda lejka wymaga, abyś określił w jaki sposób przenieść klienta do dalszego etapu. W tym wypadku wśród tekstu na blogu zaplanowałeś przycisk: poznaj system. Przycisk będzie kierował do omówienia funkcji.
Jeżeli klient przejdzie do strony, masz punkt. Ale co jeśli wyjdzie z niej? I tutaj pojawia się właśnie kwestia uszczelnienia lejka sprzedaży. Masz kilka możliwości aby zwrócić uwagę niezdecydowanego klienta. Możesz zaproponować pozostawienie maila w zamian za np. eBook o tym jak rozwiązywać problem, podobny do tego, który ma nasz klient, możesz również uruchomić tzw. Remarketing czyli reklamy, które będą wyświetlały się klientowi w różnych miejscach podczas przeglądania sieci, zachęcające do wykonania kolejnego kroku czyli rejestracji.
Mam kontakt z klientem, ale małą sprzedaż
Metoda lejka w sprzedaży pomaga Ci również zwiększać konwersję wśród klientów, którzy już z Tobą się kontaktują. Nasze doświadczenia mówią, że największym problemem wśród firm jest:
- Handlowcy zapominają się skontaktować z klientem lub robią to zbyt późno
- Opracowanie kontaktu wymaga działania kilku osób i komunikacja zawodzi lub trwa zbyt długo
- Handlowiec zapomina o kolejnym kontakcie z klientem niezdecydowanym i ten idzie do konkurencji
- Nie ma działań sprzedających usługi po zamknięciu sprzedaży
- Leady trafiają wieloma kanałami i ciężko to ogarnąć
Jak sobie poradzić z tym problemem?
Wdrażając system, który wspiera zarządzanie zadaniami i pozwala planować projekty lub tzw. Workflow – schematy działania, które dzieją się automatycznie.
Nowy kontakt czy wysłany mailem czy z formularza na stronie trafia do systemu i pojawia się automatycznie jako zadanie do wykonania w formie kontaktu ze strony handlowca na jego liście zadań. Oczywiście taki kontakt może zostać wpisany ręcznie na podstawie telefonu lub osobistej rozmowy.
Jeżeli masz określoną ścieżkę sprzedaży przez lejek sprzedażowy to po kontakcie z klientem, handlowiec może odznaczyć iż dokonał takiej rozmowy, a kolejny krok z ustalonej ścieżki wyświetli się na liście zadań do wykonania z określeniem czasu i opisu odpowiedniej osobie.
Taka ścieżka może zostać zdefiniowana od pierwszego kontaktu do podpisania kontraktu, a automatyzacja i uporządkowanie pozwoli upewnić się, że żaden kontakt i klient nie zostaną zapomnieni, a Twój lejek sprzedaży będzie bardzo szczelny