Próg i wskaźniki rentowności firmy – jak obliczać i zarządzać rentownością z wykorzystaniem systemu Icon24™?
autor: Kamil Michno
Czym jest rentowność firmy
Czym jest rentowność firmy? W akademickim świecie, gdy podaje się definicję sensowności istnienia firmy jest właśnie jej rentowność, a więc osiąganie zysków. Rentowność zatem to stan przedsiębiorstwa gdy te osiąga zyski, a więc rachunek przychodów i wydatków/strat wykazuje iż przychodów jest więcej niż tych drugich. W świetle takiego określenia należy wspomnieć, że wskaźnik rentowności firmy może mieć wartość dodatnią (zyski) jak i ujemną (straty). Oczywiście analiza rentowności firmy nie jest tak prosta jak sama definicja. Wskaźniki rentowności są różne, a ich obliczanie jest wieloaspektowe w zależności od rodzaju prowadzonej działalności.
W dynamicznie zmieniającym się świecie konieczne jest jednak aby obliczać na bieżąco próg rentowności, ale aby nie tracić czasu na wykonywanie żmudnych obliczeń, pomocne może okazać się narzędzie, które pomoże nam obliczyć próg rentowności biorąc pod uwagę te wskaźniki rentowności, na których nam zależy.
Wskaźniki rentowności firmy
Wskaźniki rentowności to bez wątpienia najważniejszy element analizy stanu firmy. Możemy wyróżnić takie wskaźniki rentowności jak:
- Wskaźnik rentowności aktywów (ROA)
Wskaźnik ten to nic innego jak określenie czy i w jakim stopniu posiadane przez firmę aktywa potrafią generować zyski. Obliczamy go prostym wzorem:
ROA = (zyski netto / aktywa) x 100%
W ten sposób obliczamy jaki zysk osiągnęliśmy w porównaniu do posiadanych aktywów.
Wskaźnik rentowności aktywów można wykorzystywać zarówno w obliczaniu rentowności aktywów trwałych oraz obrotowych.
- Wskaźnik rentowności kapitału (ROE)
Pomiar tej wartości pozwala nam określić jaki zysk pozwala nam osiągnąć poniesiona inwestycja, czyli ile wypracowanego zysku przypada na każdą złotówkę posiadanego kapitału własnego przedsiębiorstwa.
Dla przykładu, jeżeli właściciele zainwestowali 100 tys. złotych w sprzęt budowlany, a następnie zaczęli go wynajmować, a z wynajmu w pierwszym roku działania uzyskali 70 tys, złotych, to wskaźnik rentowności kapitału wyniesie 70%.
Ten wskaźnik obliczamy za pomocą wzoru:
ROE = (zyski netto / kapitał) x 100%
- Wskaźnik rentowności sprzedaży (ROS)
Wskaźnik rentowności sprzedaży to nic innego, jak określenie zysku przedsiębiorstwa podczas dokonywania sprzedaży czyli jaką marżę uzyskuje firma po odjęciu wszystkich kosztów składających się na sprzedaż jak koszty stałe, zmienne i podatki.
Wskaźnik rentowności sprzedaży obliczamy za pomocą wzoru:
ROS = (zyski netto / przychody ze sprzedaży) x 100%
Co ważne nie został określony próg rentowności dla powyższych wskaźników, zatem już 1 grosz zysku może określać rentowność przedsięwzięcia.
Próg rentowności jak obliczyć go z pomocą Icon24™?
Próg rentowności to wskaźnik pozwalający na sprawne prowadzenie przedsiębiorstwa, a jego ciągłe kontrolowanie i elastyczne reagowanie na zmieniające się czynniki zewnętrzne i wewnętrzne pozwala unikać strat albo zwiększać zyski. Zbieranie danych do obliczania progu rentowności może jednak być zadaniem mozolnym i konieczne będzie otrzymywanie wartości z wielu działów firmy.
Możliwe jest jednak wykorzystanie do tego narzędzia, które de facto zostało stworzone do tego celu. Icon24™ to system do zarządzania zasobami firmy, a więc jest on centralną bazą zbierającą i przetwarzającą dane z całej firmy.
Dzięki modułom pozwalającym na zarządzanie sprzedażą, magazynami, tabelami budżetowymi czy nawet przetwarzaniem faktur, kosztów pracowniczych itp. pozwala na obliczanie progu rentowności firmy w sposób ciągły co umożliwa nieustanne kontrolowanie stanu przedsiębiorstwa i elastyczne reagowanie na zmieniające się sytuacje błyskawicznie.
Próg rentowności jak go obliczyć? Zacznij używać Icon24™ i przekonaj się jak to potężne narzędzie pomoże Ci w prosty sposób zarządzać firmą.
Właściciel marki:
Iconity Sp. z o. o.
kontakt@icon24.pl.