Optymalizacja procesu sprzedaży z wykorzystaniem systemu Icon24™
autor: Kamil Michno
Czy proces sprzedaży może działać jeszcze lepiej? Czy możesz tak zoptymalizować swoje lejki sprzedażowe i procedury w firmie aby pozyskiwać więcej, bardziej zadowolonych klientów? Oczywiście! Ale żeby tak się stało, musisz odpowiednio uporządkować procesy wykorzystując do tego odpowiednie narzędzia.
Optymalizacja procesu sprzedaży – nie taki diabeł straszny
Zanim przejdziesz do szukania sposobów na zoptymalizowanie procesu sprzedaży w swojej firmie warto zastanowić się gdzie ten proces może wymagać poprawienia bądź wsparcia? Jakie mogą być powody tego, że pozyskiwanie klientów nie idzie zgodnie z planem lub mogłoby działać lepiej?
Zestawiliśmy poniżej kilka powodów, dla których według sprzedawców i właścicieli firm, sprzedaż nie działa tak idealnie jak by tego chcieli:
- wiele kanałów pozyskiwania leadów powoduje, że łatwo je zgubić;
- brak systemu do sprzedaży sprawia, że czasami lead nie zostanie przydzielony do żadnego handlowca;
- proces rozwleka się w czasie ponieważ składa się z wielu etapów i jest realizowany przez kilka osób / działów zależnych od siebie;
- dużo pracy, wiele klientów i leadów sprawia, że w czasie ofertowania lub po złożeniu oferty łatwo zapomnieć o kliencie;
- niezorganizowanie i brak priorytetyzacji sprawia, że klienci czekają dłużej na obsługę niż powinni i uciekają do konkurencji;
- urlopy, wyjazdy, home office – przypisanie klienta do handlowca sprawia, że jest on jedyną osobą znającą temat.
Powyższe kilka punktów to problemy, które mają swoją naturę w systemie i odpowiedniej organizacji pracy, a jest to dobra wiadomość dla każdego dla kogo optymalizacja sprzedaży spędza sen z powiek i zastanawia się jak być bardziej efektywnym bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów, długotrwałych kursów i szkoleń oraz wydawania fortuny na budżety reklamowe byle tylko dopiąć plan.
Optymalizacja sprzedaży – jak to zorganizować?
Nasze rozwiązania powinniśmy oprzeć o system CRM, który stanie się centralnym systemem informacji w firmie w zakresie sprzedaży. Oczywiście sam CRM może nie wystarczyć, powinniśmy poszukiwać rozwiązania, które pomoże nam kompleksowo podnieść efektywność całego procesu. Optymalizacja procesu sprzedaży za pomocą odpowiednio dobranego systemu powinna przynieść efekty już w pierwszym miesiącu jego wykorzystywania.
Przykładowo w systemie Icon24™ możliwe jest zintegrowanie maila czy formularza ofertowego na stronie z systemem. Każda nowa wiadomość pojawi się w systemie jako nowe zadanie do wykonania czyli lead dla działu handlowego. Taki lead można również wpisać z poziomu samego systemu lub aplikacji na telefon, a następnie przydzielony odpowiedzialnemu za niego sprzedawcy.
Jeżeli proces sprzedaży, czyli tak zwany lejek sprzedażowy, ma powtarzalny schemat, gdzie każda czynność ma swoje miejsce w kolejności – możemy przygotować zautomatyzowany scenariusz dzięki funkcjonalności workflow. Jak to działa? Każdy etap to osobne zadanie przydzielone do osoby lub działu, który ma je wykonać. Potwierdzenie wykonania zadania sprawia, że system je zamyka, ale otwiera kolejne zadanie według scenariusza i wyświetla je kolejnej osobie. Takie uporządkowanie procesu sprawia, że żaden klient nie będzie czekał zbyt długo, nikt o nim nie zapomni, a cały proces będzie łatwiejszy i szybszy.
Icon24™ posiada także moduły kadrowe. Jak się ma optymalizacja sprzedaży do kadr? Dzięki temu, że system stanowi bazę informacji o klientach i procesach sprzedaży, każdy pracownik do tego uprawniony będzie mógł tę informację uzyskać. Moduł kadr obsługuje urlopy, delegacje i zwolnienia lekarskie oraz zastępstwa. Wystarczy wskazać zastępstwo dla nieobecnej osoby, a Icon24™ będzie wyświetlał zadania nieobecnej osoby, w czasie nieobecności pracownikowi, który ją zastępuje.
Zorganizowanie, uporządkowanie i zautomatyzowanie procesu sprzedaży pozwoli na większą efektywność, szybsze realizowanie procesu i większą sprzedaż bez podnoszenia wydatków, wystarczy odpowiednio uporządkować procesy i wyposażyć pracowników w narzędzia. Co więcej Icon24™ dostępny jest także w formie wygodnej aplikacji IconSmart™
Właściciel marki:
Iconity Sp. z o. o.
kontakt@icon24.pl.